Ajelin koko päivän lenkin lauantaina Jyväskylästä länteen päin. Tässä lyhyt matkakertomus.
Kokemuksia ajoreissulta, palautekyselyn alkusatoa ja jatkosuunnitelmia
Saatuani vihdoin oman pyöräni ajoon olen tehnyt kaksi pitempää ajolenkkiä ja on ollut mukavaa. Muutama asia ei omasta mielestäni ohjelmassa toimi tarpeeksi hyvin, ja juuri aloittamani palautekyselyn perusteella osin samat asiat hiertävät muitakin!
Kokemuksia ajolenkeiltä
Eilen sunnuntaina tein pitkän reissun Jyväskylästä Mänttään. Valitsin reititykseen jälleen pohjalle sorasyheröasetukset ja jätin teihin valituksi ainoastaan pienimmät eli ajotiet. Sain kyllä koko rahan edestä syheröä! Reitille sattui taas myös sellaisia pätkiä, joissa oli pakko hypätä ajamaan seisten, oli sen verran kinkkiset paikat. Ei toki mitään kauhean vaativaa, mutta siihen nähden vaativaa, että kyseessä oli kuitenkin vapaasti ajettava tie.
Reitin olin tehnyt jo etukäteen kotona kännykällä. Hyvin sujuu reitin tekeminen minusta puhelimellakin, ainakin jos "tyytyy" muutaman reittipisteen reittiin, eikä tarvitse/halua laitella reittipisteitä isoa määrää. Minulle juuri tämä on se paras tapa soralle.fiitä käyttää: helposti ja nopeasti, parilla reittipisteellä makoisia reittejä.
Matkan varrella huomasin pari juttua:
- reitin väri ei oletuksena ole tarpeeksi läpinäkyvä reitin seuraamiseen. Voi toki riippua, minkä värin valitsee. Itse valitsin vaihteeksi mustan värin kokeillakseni miten se toimii (tähän asti mennyt aina sillä oletussinisellä, mikä vähän aikaa sitten oli ainoa vaihtoehto), ja siinä piti kyllä lisätä läpinäkyvyyttä paljonkin. Kun reitti on läpinäkyvä, pystyy sen alta näkemään suht kivasti, minkä tyyppistä tietä on edessä päin, ja reitti ylipäätään erottuu paremmin, jos menee useampia teitä lähekkäin vaikka risteyksessä.
- esteen lisääminen voisi automaattisesti reitittää uudelleen reitin seuraavaan reittipisteeseen. Nyt lisäsin esteen (tästä lisää alempana) ja sitten piti klikkailla Laske uudelleen -nappulaa.
- reittiä seuratessa ohjelma tuntuu edelleen kaatavan selaimen, mutta erikoista on se, että nykyään selain ei näytä enää muistin loppumisesta aiheutuvaa virhettä, vaan selain yksinkertaisesti sulkee itsensä. Pitää koittaa kaivaa puhelimesta jotain tietoja, mikä kaatumiseen oli syynä. Iso harmi tämä ei minulle ollut, koska avasin ohjelman uudestaan, latasin reitin uudelleen ja jatkoin seuraamista.
Reitillä tuli tosiaan vastaan muutama este, jotka lisäsinkin uusina paikkoina palveluun. Ne tulevat käyttöön seuraavassa karttapäivityksessä eli varmaankin joskus heinäkuun alkupuolella. Sen jälkeen reititin ei enää niiden kautta anna reitittää kenenkään.
Yksi portti tuli vastaan, mutta se oli käytännössä paimenpojan lanka eli siellä oli laidun edessä. Ilman muuta ei ajettava reitti. Yhdessä pienessä sivukoukkauksessa oli ulostulossa ajokieltomerkki, mutta ei alkupäässä. Laitoin tämänkin palveluun, koska ei sieltä ole mitään tarvetta ajaa. Sitten yksi vain osakkaille -kyltti tuli vastaan ja laitoin senkin palveluun. Se ei onneksi estänyt matkan etenemistä juurikaan, koska hyvin läheltä lähti toinen tie samaan suuntaan ja se olikin oikein mainio pätkä.
Palautekyselyn alkusatoa
Laitoin viikonloppuna pystyyn palautekyselyn (löytyy täältä), johon on ilahduttavasti jo parissa päivässä tullut useampi vastaus. Laitoin sinne tarkoituksella oman osion mobiilikäytöstä, koska uskoisin, että siellä on tällä hetkellä isoimmat haasteet käyttäjillä.
Ohjelman nettiriippuvuus on ollut jo pitkään puheenaihe ja on toivottu omaa kännykkäsovellustaan, johon voisi ladata vaikka karttoja etukäteen ja joka ei vaatisi nettiä karttoja varten. Uskoisin kyllä, että tänä vuonna mobiilisovellusta ei ole luvassa. Se on iso työ, jossa minulla olisi teknistäkin opeteltavaa aika paljon. Lisäksi mobiilisovellus vaatii oman ylläpitonsa, ihan kirjaimellisesti, eli vaikka teen muutoksia selainversioon, minun täytyy tehdä ne myös siihen mobiiliversioon. Myös käyttöjärjestelmien (Android ja iOS) uudet versiot voivat aiheuttaa päivitystarpeita minusta riippumatta.
Reitin uudelleenlaskentaa on toivottu mobiilissa helpommaksi, ihan sijoittamalla nappi paremmin näkyville, ja tämän pystyykin tekemään aika pienellä vaivalla. Tämä voisi olla tulossa viikon-pari sisään.
Kysyin myös reitin muokkaamisesta ja siinäkin koettiin haasteita, kuten epäilinkin. Tähän on suunnitteilla sellainen parannus, että reititysasetukset olisi tallessa per reittipiste. Voisit siis helposti pistää reitin alkuun nopeaa siirtymää asfalttia pitkin, sitten pätkä nopeampaa, isompaa soratietä kohti "mestoja" ja lopuksi vaikka halutessasi sorasyheröä + ajopolut sallittuina (kunhan tiedät, mitä olet tekemässä ja missä saa ajaa). Tämän ei pitäisi olla valtava työ ja tämä on jo paperilla suunniteltu. Koitan saada tämän myös ulos tässä viikon tai pari aikana.
Jatkosuunnitelmia
Ohjelman käyttäjämäärät ovat nousseet huimasti (aiempaan verrattuna) huhti-kesäkuussa keväisten MP-messujen, lehtijuttujen ja muun näkyvyyden ansiosta, mikä on ollut todella hieno juttu ja motivoinut hurjasti tätä palvelua kehittämään. Markkinointi jatkuu vielä elokuussa Jämsässä Moto Adventure Days -tapahtuman yhteydessä parilla esityksellä siellä.
Yksi mielessä ollut uusi ominaisuus on ollut ryhmät tai porukat, jossa useampi käyttäjä näkisi samat reitit ja voisi muokata niitä yhdessä (ei kuitenkaan samaan aikaan). Tätä ei ole vielä alettu suunnittelemaan sen tarkemmin, koska tässä keväällä ja alkukesästä aika on mennyt monien peruskorjausten ja ns. tarpeellisempien asioiden tekemiseen. Katsotaan, saisiko tämän tehtyä viimeistään sinne MADiin mennessä. Sikäli tätä ominaisuutta eivät käyttäjät ole varsinaisesti ääneen toivoneet, vaan se on ollut oma ajatukseni, joten olisikin mukava kuulla, jos tälle on tilausta ja millä lailla sen haluttaisiin toimivan.
Jo edellisessä kohdassa mainitsemani reittiasetusten tallentaminen per reittipiste on taas asia, joka olisi pitänyt alunperinkin toimia niin. Sen haluan kyllä saada ulos ja pihalle jo mielellään ennen heinäkuuta ja omia kesälomiani.
Pari käyttäjää on kysellyt sellaisen perään, että saisi jotenkin reitin ehdottamaan sopivia tankkauspaikkoja, tai ainakin näyttämään reitin varrella, milloin olisi syytä mennä tankille (ja käyttäjä voisi sitten itse laittaa reitin menemään huoltsikan kautta). Tämä kiinnostaisi itseäni myös kovasti ihan omasta kokemuksesta viime kesältä.