Siirry sisältöön

Kesälomareissu Vaara-Suomeen

Tämän kesän lomareissuni suuntautui itään, Juuan, Ilomantsin, Lieksan ja Sotkamon seuduille. Näillä vaaraseuduilla riittikin mukavasti ajettavaa. Noin 1850 kilometrin reissusta oli asfalttia noin 240 kilometriä.

Aikaa reissun "suorittamiseen" oli kolme yötä, neljä kokonaista ajopäivää. Minulla nämä reissut tuppaavat olemaan jonkinlaisia suorituksia tosiaan. Joka päivä aloitin ajamisen kello 9, paitsi neljäntenä päivänä jo 8.30, ja ajelin kolmena ekana päivänä iltaan kello 20.30-21.00 asti. Neljäntenä päivänä saavuin kotiin Jyväskylään hieman kuuden jälkeen, eli se oli lyhyempi päivä. Viimeiseen päivään mahtui myös hieman muita enemmän asfalttia, jotta pääsin kotiin suht ajoissa.

Ensimmäinen päivä suuntautui lähelle Juukaa. Katsoin soralle.fiin kartasta sieltä päin laavun ja tein reitin sinne. 

eka päivä

Ensimmäisen päivän reitin tein näköjään muutamalla reittipisteellä. Alkuun halusin ajaa jonkin matkaa asfalttia eli ysitietä pitkin, joten pistin ekan pisteen sinne "Suora reitti" -asetuksella. Sitten kaikki loput pisteet laitoinkin sorasyheröllä ja vielä niin, että jätin tievalintoihin ainoastaan pienimmät eli ajotiet. Ekan päivän reitillä pituutta 520 kilometriä, josta asfalttia alle 60 kilometriä (ja siitä isoin osa Jyväskylästä poistuttaessa).

Kuten kuvasta näkyy, jouduin lisäämään aika monta estettä matkan varrelle ajon aikana. Yllättäen useampikin este johtui siitä, että mustana yhtenäisenä viivana karttaan merkitty tie olikin täysin umpeen kasvanut! Paikoista olisi saattanut kyllä pyörällä päästä läpi, mutta se olisi mennyt täysin luvanvaraiseksi maastoajoksi, joten en siihen ryhtynyt. Muutama ajokieltomerkki tuli myös vastaan. Virallisista kartoista ko. kieltoja ei näyttänyt löytyvän.

Toisen päivän reitti suuntautui Ilomantsin ja Möhkön kautta Koitereen ympäri.

toka päivä-1

Tänä päivänä kilsoja yhteensä 466 ja niistä asfalttia oli alle 40. Möhköön menin asfalttia pitkin, mutta yläkauttahan sinne olisi päässyt myös soraa. Olin kuitenkin niin lähellä Möhköä jo lounaalla, Ilomantsissa, että ajattelin välttää siinä turhan koukkauksen ja menin suorinta tietä Möhköön. 

Toisena päivänä ajelin todella paljon itärajan tuntumassa rajavyöhykkeen reunan teitä. Ne olivatkin erittäin mutkikkaita pätkiä. Kuten kuvasta näkyy, aivan lopussa piti pistää kartalle este ja reitittää uudestaan, koska siellä tuli vastaan tilanne: 

20250716_195602

Tuossa kohtaa alkoi päivä olla jo aika pitkällä ja koska olin rajan läheisyydessä, oli aika monella tiellä portti. Tein kuitenkin palvelussa uuden reitin ja se osasi mainiosti opastaa reitille, jota pitkin pääsin määränpäähäni ilman portteja.

Käytin tällä reissulla jokin aika lisäämääni ominaisuutta, joka näyttää tankkausvälit reitillä. Siitä oli iso apu reitin suunnittelussa. Toki edelleen on tärkeätä käyttää trippimittaria ja osata arvioida jäljellä olevan menoveden määrä. Niin vain Sotkamossa tankkasin 19,7 litraa 20 litran tankkiin, eli niukille meni :)

Toinen reissussa hyvin toiminut juttu oli reittien kansiointi. Tämän reissun reitit olivat kansiossa "Loma 25". Omat reitit -sivu muistaa, mikä kansio siellä on viimeksi ollut valittuna, joten minulla oli aina nopeasti saatavilla tämän loman reitit, joista kahden ekan päivän reitit tein jo kotona ennen lähtöä, ja kahden viimeisen päivän reitit tein tien päällä. 

Ilokseni reitin seuraaminen ei myöskään kaatanut selainta kertaakaan koko reissun aikana. Tähän liittyen luulen, että viimeksi ongelmat ovat johtuneet siitä, kun seuraan reittiä ja lopetan seurannan, kun olen laittanut kartan kääntymään kulkusuunnan mukaan. Tähän liittyi sellainen ongelma, että joskus kartta jäi osoittamaan väärään suuntaan seuraaminen lopetettaessa, eikä kääntynyt pohjoiseen. Tämän jälkeen seuranta alkoi toimimaan oudosti, eikä se osannut kääntyä oikein kulkusuunnan mukaan. Luulen, että tämä aiheutti lopulta myös kaatumisia. 

Tuohon liittyen teinkin reissun jälkeen uudessa versiossa sellaisen korjauksen, että kun seuraamisen lopettaa, jää kartta osoittamaan edelleen kulkusuuntaan. Tällöin on helpompi hahmottaa ympäröivät tiet ja risteykset, huomasin. Sen lisäksi karttaa pystyy nyt itse kiertämään tarvittaessa, ja jos karttaa kiertää, tulee oikeaan yläkulmaan näkyviin nappula, josta kartan saa resetoitua osoittamaan taas pohjoiseen. Tämä on minusta paljon järkevämpi ratkaisu ja toivon mukaan lopettaa myös em. ongelmat.

Tässä vielä kolmannen päivän reitit, jotka tein kahdessa osassa. Sotkamossa lounaalla muutin vielä suunnitelmiani täysin, ja lähdinkin takaisin etelään Juuan suuntaan:

kolmas päivä osa 1

Tuolla ensimmäisellä osalla piti olla pituutta 145 kilometriä, joista asfalttia ainoastaan alle 2 kilometriä (!), mutta lähempänä Sotkamoa päädyin niin hankalalle pätkälle, että meninkin takaisin asfaltille. 

kolmas päivä toka osa

Tällä toisella osalla taas pysyin suunnitelmassa ja reitti oli oikein mukava. Pituutta tällä 245 kilometriä ja asfalttia siitä alle 10 kilometriä.

Neljäntenä päivänä ajelin kotiin ja piti ajaa vähän isompaa tietä ja vähän enemmän asfalttia, mutta paljon soraa oli tässäkin päivässä (390 kilometriä kokonaisuudessaan, asfalttia 124).

neljäs päivä

Mainittakoon vielä, että veikkaisin noin puolet kaikesta sorasta olleen pienimpiä ajoteitä, joissa aikaa menee todella runsaasti. Ajaminen niillä on kyllä todella mukavaa ja leppoisaa puuhaa.

Reitin tekeminen sujui koko matkan todella hyvin, mutta jäin kaipaamaan väliaikatietoja määränpäästä ja seuraavasta reittipisteestä, varsinkin jos seuraava reittipiste olisi tankkauspaikka. Olisi ollut todella mukava tietää, montako kilometriä seuraavaan reittipisteeseen tai määränpäähän on jäljellä. Minä olen jo aikoinaan tehnyt tähän käännösopastuksenkin, mutta en ole ottanut sitä yleisesti käyttöön. Minun pitää ehdottomasti palata tuohon aiheeseen vielä ja tehdä myös yksi tai kaksi yhden päivän pitempää ajolenkkiä sen testaamiseksi vielä tällä ajokaudella.